"Rečník má vyčerpať tému, nie poslucháčov."

Winston Churchill

Nájdite správne slová

Ak ste úspešne prešli prvou lekciou, znamená to, že sa dostávame k okamihu, kedy Vám nič nebráni pristúpiť k vytvoreniu konceptupodkladov pre Váš prejav.

Od čias starovekého Grécka sa až do dnešných dní rečníci pridržiavajú trojdielneho členenia prejavu.

Každej časti je treba venovať rovnakú pozornosť, pretože iba spolu tvoria naozaj živý prejav.

Bez ohľadu na jeho dĺžku, Váš prejav by mal mať presne tri časti:

  • 1
    PROLÓG
    - úvod do témy
  • 2
    LOGOS
    - podstata, jadro témy
  • 3
    EPILÓG
    - záver prejavu

Prológ

  • tvorí cca 10 % z celkovej dĺžky prejavu
  • nadväzuje kontakt s poslucháčmi (t. j. vhodne ich pozdraviť a osloviť)
    - Vyhnite sa chladnému: „Dobrý večer, vitajte na…“
    - Vhodnejšie je začať: „Dobrý večer, dámy a páni…“ alebo „Milí kolegovia/priatelia, vitajte…“
  • vzbudzuje pozornosť a podporuje vnímanie
    - Nahraďte slová JA a VY slovom MY
    - Je lepšie začať: „Cieľom nášho dnešného stretnutia je…“, než „Vitajte na mojej prednáške o…“
  • podnecuje záujem a zvedavosť
    - Siahnite po rečníckej otázke, citáte, krátkom príbehu, alebo vyzdvihnite účel a cieľ celého vystúpenia
  • nalaďuje publikum a rečníka na rovnakú vlnu
    - Nie je vhodné začínať niečím, čo môže vyvolať v publiku nesúhlas 
  • odporúčam vyhnúť sa vtipu na úvod 
    - najmä ak ide o neznáme publikum; niečo humorné by určite v prejave malo zaznieť, ale je rozumnejšie nechať to až na neskôr, keď sa rečník trochu zorientuje v nálade publika.         

Logos

  • tvorí asi 80 % z celkovej dĺžky a je samotným jadrom prejavu
  • má logicky spracovaný koncept, ide o najzložitejšiu časť, preto si vyžaduje dobrú a zodpovednú prípravu  
  • skladá sa z bodov, ktoré Vám na pódiu poslúžia ako „Ariadnina niť“. Nikdy by sme si nemali podklady písať v celých vetách, ale skôr v bodoch, nakoľko vopred formulované vety sú veľmi zväzujúce a nútia prednášajúceho viac čítať ako rozprávať, čo zvyčajne publikum nevníma veľmi pozitívne.
  • Ak nemáte jasno v tom, čo do prejavu zahrnúť ako svoje oporné body, napíšte si na papier tri až štyri kľúčové idey Vášho prejavu. Tie následne doplňte faktami a rozviňte ďalšími informáciami.

Ako na koncepčný logos


  • Skúste si predstaviť, že Váš prejav pripravujete ako polievku: ak sa rozhodnete pre zemiakovú, musíte použiť zemiaky.
  • Zemiaky v tejto polievke hrajú rovnakú úlohu ako kľúčové myšlienky vo Vašom prejave. Tie potom obohaťte ďalšími ingredienciami v podobe faktov a argumentov.
  • Na záver dochuťte Váš prejav ďalšími ingredienciami: citátmi, príbehmi, metaforami, príkladmi,… pretože práve tie sú kľúčom k srdcu a mysli Vašich poslucháčov.
  • Viac o tomto „korení“ prejavu si vysvetlíme v piatej lekcii tohto kurzu.

Epilóg

  • tvorí zvyšných približne 10 % celkovej dĺžky prejavu 
    - je dôležitý najmä preto, že posledné slová sú zvyčajne tie, ktoré v pamäti poslucháča zostanú najviac zapísané, a záverečné idey sú tými, ktorými sa po skončení prejavu zaoberá.
  • má vhodne zvolené posledné slová a idey, ktoré by mali byť naozajstným zlatým klincom alebo čerešničkou na torte nášho vystúpenia
  • zahŕňa poďakovanie publiku za pozornosť
    - nemali by ste v ňom zabudnúť vyjadriť potešenie zo spoločného stretnutia
  • je vyvrcholením Vášho vystúpenia
    - Využite záver na odovzdanie nejakého posolstva, vyzývajte k činu/zamysleniu, alebo zdôraznite najhlbšiu ideu celého prejavu.
    - V závere určite nebanalizujte celý svoj prejav vetami typu: „Tak, a to je už pre dnešok všetko“, či: „Už Vás nebudem dlhšie zdržiavať“.

  • Všetky tieto rady sú iba príkladmi a odporúčaniami z vlastných skúseností. Nič z toho nie je vryté do kameňa – ak používate iný postup, nech Vám poslúžia aspoň ako inšpirácia.
  • To najdôležitejšie pri príprave prejavu je snažiť sa ho pripraviť dobre – nie za každú cenu dokonale.
    - Viac o perfekcionizme si povieme vo štvrtej lekcii tohto kurzu.

📌 Pustite sa do akcie

  • Ak neviete, kde začať pri tvorbe Vášho konceptu, najprv vytvorte strednú, teda obsahovú časť.
  • Keď budete mať aspoň torzo hlavného obsahu, skúste v kontexte s ním porozmýšľať, čím by ste na začiatku mohli vzbudiť pozornosť a záujem o jeho vnímanie.
  • Či už ste sa rozhodli začať krátkym príbehom, citátom alebo rečníckou otázkou, teraz podumajte nad tým, ako prológ vhodne skĺbiť s logosom Vášho prejavu.
  • Po vystavaní oporných bodov, hlavného obsahu a prológu, si skoncipujte zlatý klinec na záver. Epilóg musí byť vyvrcholením celého Vášho snaženia a napriek tomu, že rozsahom bude tvoriť iba desatinu obsahu, mal by byť čerešničkou, ktorú si poslucháč zapamätá.
  • Detailne si všetky Vaše nápady zachyťte na papier, ideálne s pomocou pracovných listov.

Sme na konci druhej lekcie. Teraz sa pustite do praktickej prípravy konceptu.

Pri realizácii ďalších krokov Vám pomôžu pracovné listy, ktoré si môžete stiahnuť.
Pre otvorenie kliknite ľavým tlačidlom myši, pre stiahnutie pravým a vyberte voľbu: Uložiť odkaz ako...